Saturday 21 November 2015

Kencing Manis dan Kaedah Rawatan

 


Kencing manis atau Diabetis – Siapa yang tidak pernah mendengar? Malah, kencing manis (DM) seolah-olah menjadi bahasa universal untuk gula dalam darah tinggi.
 
Berjuta-juta orang didiagnos dengan kencing manis, satu fakta yang benar-benar mendapat banyak perhatian daripada pakar-pakar penjagaan kesihatan di seluruh dunia. Komplikasi kencing manis boleh, selepas semua, menyebabkan masalah kesihatan yang serius yang menyebabkan kematian.

Klasifikasi Am

Kencing manis secara umumnya kepada tiga jenis:

Perinkat 1- penyakit kencing manis yang permulaan yang bergantung kepada insulin atau juvana

Peringkat 2- penyakit kencing manis yang bergantung kepada bukan-insulin atau dewasa permulaan

Peringkat 3- penyakit kencing manis  yang berlaku semasa mengandung

Tanda dan Gejala

Mengetahui tanda-tanda yang memberitahu-Kisah kencing manis adalah penting untuk didiagnosis dan dirawat pada peringkat awal. Untuk jenis 1 dan jenis 2 kencing manis, tanda-tanda dan gejala membentangkan pada dasarnya sama:

-membuang air kecil meningkat
-dahaga meningkat
-kehilangan berat badan
-perasaan kelaparan
-penglihatan kabur
-loya
-keletihan

Untuk kencing manis kehamilan, walaupun, ia mungkin sukar untuk membuat kesimpulan kerana semua tanda-tanda ini boleh mudah silap sebagai berkaitan kehamilan. Perkara yang terbaik untuk mengetahui adalah untuk menjalani ujian toleransi glukosa oral — ini adalah ujian yang paling muktamad untuk kencing manis kehamilan Ia biasanya dijalankan pada bulan kelima kehamilan.

Rawatan Pilihan

Pilihan-pilihan rawatan untuk kencing manis termasuk memakan diet yang betul, melibatkan diri dalam latihan biasa, dan ubat-ubatan. Dalam kes-kes kencing manis, makan makanan yang betul dan terlibat dalam latihan yang sederhana adalah mencukupi untuk memastikan tahap gula dalam darah, tetapi dalam kes-kes yang lebih serius, ubat kencing manis perlu diambil.

Diet yang sesuai untuk pesakit kencing manis termasuklah kanji dalam bentuk biji-bijian, roti, bijirin, buah-buahan segar dan sayur-sayuran, beberapa produk daging, dan sedikit lemak dan gula-gula. Berapa banyak anda perlu ambil makan ini, bergantung kepada berat badan anda dan lain-lain keperluan. Ia selalu terbaik untuk berunding dengan pakar pemakanan untuk program makanan untuk kencing manis yang hanya sesuai untuk anda.

Latihan perlu dijadikan sebahagian daripada mana-mana pelan rawatan kencing manis. Senaman membantu anda untuk mengurangkan berat badan dan memastikan anda amnya sihat.

Jenis 1 pesakit kencing manis yang paling mungkin memerlukan terapi insulin, tetapi jenis 2 pesakit kencing manis mungkin boleh menguruskan diabetes dengan ubat oral. Insulin perlu disuntik ke dalam badan, sebab mengapa banyak pesakit kencing manis memberengut idea terapi insulin. Insulin boleh cepat bertindak, pertengahan bertindak atau tindakan jangka.

Kecemasan dan Komplikasi kencing manis

Urusan kencing manis adalah sangat penting untuk mengelakkan komplikasi seperti:

-jantung atherosclerotic
-miokardium infarksi
-persisian penyakit vaskular
-penyakit serebrovaskular
-arteri stenosis buah pinggang
-retinopati diabetik
-nefropati diabetes
-neuropati periferal

Pada masa yang sama, anda juga mungkin mahu untuk mencegah kemungkinan kecemasan perubatan seperti:

kencing manis ketoacidosis yang boleh menyebabkan koma dan akhirnya kematian. Rawatan rapi adalah penting

nonketotic hyperglycemic- hyperosmolar koma

Tanggungjawab Pesakit

Sebagai pesakit kencing manis anda juga perlu melakukan bahagian anda dalam rawatan, yang bermaksud:

-membuat rawatan tetap diabetologist anda
-pemantauan yang berterusan paras gula dalam darah anda
-memerhatikan diri anda untuk apa-apa yang menunjukkan peningkatan dalam paras gula dalam darah  dan melaporkan perkara   itu kepada doktor anda
-memakan makanan yang betul
-melakukan senaman harian atau tetap
-tegas mengambil ubat anda

Dengan tips ini, anda harus dapat menghadapi dengan baik penyakit kencing manis ini