Tuesday 1 December 2015

Kencing Kotor – Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Jangkitan Saluran Kencing?

 


Kencing Kotor

 

Apakah yang dimaksudkan dengan istilah kencing kotor ? Ianya sebenarnya merujuk kepada jangkitan pada saluran kencing. Ianya juga adalah keradangan yang berlaku pada saluran tersebut.


Biasanya, ia berlaku pada ibu mengandung. Ada satu soalan yang dijawab di portal MyHealth, Kementerian Kesihatan Malaysia.

Soalan: Saya mengandung dan pada fikiran saya mendapat jangkitan salur kencing. Tolong bantu.

Jawapan: Terdapat perbezaan besar dalam pendekatan jangkitan salur kencing bagi wanita mengandung.
Ujian saringan untuk Asymptomatic bacteriuria hendaklah dijalankan secara aktif, dan perlu dirawat secara agresif ( pemeriksaan lanjut tidak diperlukan jika tidak hamil)

Cystitis yang tidak teruk dan Asymptomatic bacteriuria semasa hamil perlu rawatan jangka pendek. Walau bagaimanapun ubat yang digunakan hendaklah selamat untuk janin dan sebab itu pilihan antibiotik adalah terhad untuk wanita hamil sahaja.

Pemeriksaan susulan pesakit yang ada bacteriuria semasa hamil adalah lebih dititik beratkan, dengan strategi pengunaan rawatan profilaktik bagi wanita hamil dengan bacteriuria yang berulang-ulang.


Penjelasan dari Dr Zubaidi

Menurut tulisan dari Dr Zubaidi tentang bahaya kencing kotor, beliau ada menjelaskan kenapa wanita mengandung adalah golongan yang paling mudah mendapat kencing kotor.


Kredit: drzubaidi.com


Punca kencing kotor


Apakah penyebab kencing kotor?

a- Punca sebenar ialah kuman yang berasal dari kulit dubur faraj atau lubang dubur bergerak menuju ke pundi kencing, ia membiak dan terus ke buah pinggang.

b- Penyebab yang paling lazim di kalangan wanita adalah disebabkan oleh tabiat mengelap dari belakang ke depan selepas membuang air besar.

c- Hubungan seks juga merupakan faktor yang boleh menyumbang kepada jangkitan salur kencing, kerana kawasan kemaluan wanita disentuh dengan tangan atau zakar yang kotor.

d- Menggunakan kontraseptif pembunuh sperma atau spemasid.

e- Memasukkan tampon tanpa membasuh tangan terlebih dahulu.

Perlu diingatkan bahawa penyakit ini lebih kerap dan mudah berlaku kepada kaum wanita kerana saluran uretra mereka lebih pendek dari lelaki, menjadikan bakteria lebih mudah merebak naik ke sistem saluran kencing. Jangkitan salur kencing ini jarang berlaku di kalangan kaum lelaki.


Simptom, gejala dan tanda kencing kotor

 

a- Kerap terasa hendak membuang air kecil tetapi gagal untuk mengeluarkan air kencing yang banyak (kencing tak lawas)

b- Terasa sakit dan pedih ketika membuang air kecil.

c- Air kencing mengandungi darah, berkabut atau berbau busuk.

d- Terasa tidak selesa di bahagian bawah abdomen.

e- Terasa sakit ketika melakukan hubungan seks.

f- Demam dan seram sejuk, sekiranya kuman telah merebak ke atas sehingga ke buah pinggang.

g- Sakit pinggang, demam, loya dan muntah.


Kesan kencing kotor

 

Dalam jangka masa panjang, jika tidak dirawat, ada banyak kesan kencing kotor yang negatif.

Jika jangkitan ini tidak dirawat di peringkat awalnya, ia boleh membawa kepada penyakit pielonefritis, apabila bakteria merebak naik ke buah pinggang.


Rawatan kencing kotor

 

Menurut Dr. Anita Bhajan Manocha, pada amnya jangkitan salur kencing tanpa tanda-tanda dan gejala tidak memerlukan rawatan. Bagaimanapun jangkitan beserta dengan tanda-tanda dan gejala memerlukan rawatan antibiotik sebagai pesakit luar.

Pesakit perlu dimasukkan ke wad sekiranya penyakit adalah serius atau tidak sesuai dengan ubat makan atau juga telah mengalami komplikasi perubatan yang memerlukan terapi intravena. Rawatan dengan agen antimicrobial adalah tidak mencukupi. Sebab-sebab jangkitan salur kencing perlu disahkan.


Akhir kata

 

Sekarang, sudah tahu tentang kencing kotor. Jika berlaku tanda-tanda kencing kotor, sila jumpa doktor yang berhampiran dengan tempat anda.