Monday 2 November 2015

Hukum Mengusik Pelatah Supaya Melatah, Apa Kata Dr Maza


KANGAR: Adalah haram untuk seseorang yang bertindak mengusik atau membuatkan seorang pelatah supaya melatah sehingga mengeluarkan kata-kata yang tidak elok untuk didengari atau bertindak melakukan perkara yang membahayakan dan mengaibkan pelatah berkenaan.

Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainal Abidin berkata demikian ketika berada dalam satu kuliah mingguannya di Masjid Alwi di sini malam tadi.

"Di sebalik kita ketawa dengan pelbagai kelakar dilakukan oleh pelatah itu, kita jangan lupa perbuatan sedemikian boleh mengaibkan individu berkenaan dan agama Islam sendiri," katanya dipetik laporan Bernama.

Sebelum ini pada 24 dan 25 Ogos lepas, beliau bersama Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis sebulat suara memutuskan bahawa perbuatan menari untuk berzikir dilarang mengikut syarak.

Mufti negeri Dr Mohd Asri Zainal Abidin berkata perkara itu diputuskan dalam mesyuarat ke-29/2015 jawatankuasa tersebut pada 24 dan 25 Ogos lepas.

Beliau berkata perbuatan menari bagi tujuan berzikir adalah bercanggah dengan nas-nas syarak dan tujuan pensyariatan zikir itu sendiri.