Wednesday 18 November 2015

Petua Penjagaan Zakar

 

Penjagaan zakar yang betul sangat penting kerana zakar merupakan organ seks yang tidak ternilai bagi seorang lelaki. Oleh itu, penjagaan zakar adalah amat penting bagi lelaki agar kesihatan zakar terjaga dengan baik.Berikut merupakan beberapa tips untuk penjagaan yang betul :

  1. Kurangkan memakan kepak ayam kerana kepak ayam boleh melemahkan zakar. Kepak ayam tempat suntikan ubat terhadap ayam yang boleh beri effek pada zakar.
  2. Jangan amalkan meminum air sejuk sebab boleh menyebabkan anda klimaks awal atau mengalami ejakulasi pramatang ketika sedang melakukan hubungan seks.
  3. Jangan memakai seluar dalam sewaktu tidur kerana ia akan menyebabkan pengaliran darah zakar kurang lancar.
  4. Elakkan aktiviti melancap kerana ia boleh menyebabkan penyakit mati pucuk.
  5. Elakkan memakai seluar dalam yang terlalu ketat atau terlalu longgar kerana boleh menyebabkan ketidakselesaan pada zakar.
  6. Wajib membersihkan zakar menggunakan air selepas setiap kali membuang air kecil.
  7. Elakkan stress kerana lelaki yang sering stress akan mengalami masalah zakar tidak tegang sepenuhnya.
  8. Elakkan menggunakan seluar dalam berkali-kali kerana boleh mengakibatkan zakar berbau dan mudah dijangkiti bakteria.

Penjagaan zakar yang betul sangat penting kerana organ reproduktif ini umpama ‘nyawa’ bagi seseorang lelaki untuk meneruskan kehidupan yang normal dan bahagia.

Untuk bahagian testis, anda hanya perlu memastikan testi anda sihat dan bebas daripada kanser. Bagi memastikan buah zakar anda sentiasa sihat dan selamat daripada ancaman kanser. Pemerikasaan yang berkala khususnya wajib dilakukan.

Anda boleh melakukan pemeriksaan sendiri dirumah dengan kaedah dan teknik yang betul dan terbukti berkesan menerusi kaedah PST ( Periksa Sendiri Testis).